Kunst in de Lambertuskerk
In de nissen van het hoogkoor, de eigenlijke kerkruimte van de huidige Lambertuskerk, worden elk jaar 5 exposities georganiseerd.
Deze exposities zijn te bezichtigen tijdens de activiteiten die er in de kerk worden georganiseerd.
Vaak is er ook een speciale zondagmiddag opening waarbij de kunstenaar aanwezig is.
Elke woensdagochtend is er Open Kerk van 10 - 12.00 uur, waarbij de expositie dan kan worden bekeken. Op deze ochtenden is soms ook de kunstenaar aanwezig.
De data staan vermeld bij de betreffende expositie.
De kunstcommissie wordt gevormd door Jacobien Schrijvershof, Menno Schrijver en Gerda Scherphof.
Contact via:
Tentoonstellingen 2025
(voor eerdere exposities klik op de archiefpagina's onder aan deze pagina)
Expositie Wil van Gemert
van 28 november tot en met 8 januari 2026
Over de kunstenaar
Wil van Gemert, geboren in 1953 en woonachtig in Vught, is een kunstschilder gespecialiseerd in het schilderen van stillevens met olieverf. Van nature een chaotisch en gehaast persoon, vindt ze rust in het fijnschilderen. Het werken binnen een kader helpt haar om structuur en balans te creëren in haar werk.
Al van jongs af aan was Wil creatief, destijds vooral met stof, teken- en kleurpotloden.
Wil exposeert regelmatig door heel Nederland en haar werk is te vinden in veel Nederlandse en buitenlandse interieurs.
Zij draagt de eretitel Meester van het Realisme!
Wil van Gemert
Over haar werk
Rond haar 40e begon ze een zoektocht naar het medium dat haar het beste lag. Ze experimenteerde met aquarel, acrylverf, pastel en houtskool. Toen zij zo’n 25 jaar geleden, in de avond bij Peter Dillen op les kwam in het realistisch schilderen met olieverf, voelde dat als thuiskomen. Sindsdien heeft ze zich volledig toegelegd op deze techniek, ondanks het volgen van diverse workshops zoals airbrush, portretschilderen, dieren schilderen met acrylverf.
Olieverf bleef steeds de ultieme keuze.
Wil van Gemert vertelt:
"Mijn inspiratie haal ik uit alledaagse voorwerpen die mij op de een of andere manier raken. Ik ben voortdurend op zoek naar objecten met karakter of een bijzonder lichtval — iets dat een verhaal in zich draagt. Daarvoor struin ik graag rommelmarkten en kringloopwinkels af, altijd op zoek naar dat ene bijzondere item"
Haar schilderproces begint met dan met één enkel voorwerp; vervolgens voegt ze andere objecten, fruit, of bloemen, toe en creëert ze een compositie, die ze op een masonite of op linnen vastlegt. Met geduld en precisie werkt ze in 3 tot 5 lagen, met droogtijden van 4 tot 6 dagen per laag. Meestal werkt ze 2 tot 3 maanden aan een schilderij, soms nog langer. Ze heeft meerdere werken tegelijkertijd onder handen, zodat ze altijd door kan blijven schilderen.
De laatste tijd maakt ze kleiner werk. Haar stillevens brengen vaak vergeten of nostalgische voorwerpen in beeld, wat bij het publiek vaak herinneringen oproept en waardoor deze met een frisse blik worden herontdekt.
2025 wijn met olijven |
2022 koffiekransje |
Ontmoet de kunstenaar
Op zaterdag 29 november van 14 - 16.00 uur en op woensdag 3 december van 10 - 12.00 uur is Wil van Gemert aanwezig om op informele wijze over haar werk te vertellen.
Elke woensdagochtend is er Open Kerk van 10 - 12.00 uur.
I.v.m. de feestdagen vervalt de open kerk op 24 december en 31 december 2025.
Meer informatie: www.wilvangemert.nl
Expositie Cees Akerboom: De Verleidinge
van 12 september tot en met 10 november 2025
Schilderijen en poëzie
De Verleidinge |
||
|
|
Vanaf 14 september tot 10 november 2025 is er in de Lambertuskerk te Vught een expositie van schilderijen en poëzie met als titel De Verleidinge van Cees Akerboom.
Lezing met muziek
Op zondagmiddag 9 november 2025 verzorgt Cees Akerboom een lezing met poëzie en muziek over deze tentoonstelling.
Inloop vanaf 13.30u, aanvang lezing 14.00u, einde 15.30u

De muzikale intermezzi worden verzorgd door de 17 jarige Arnoud van Waveren op de vleugel.
Over de lezing
De dertien schilderijen die te zien zijn tijdens de expositie krijgen in de lezing meer betekenis en samenhang doordat er een verhaal bij elk schilderij wordt verteld.
De thema’s die in de schilderijen in beeld worden gebracht verwijzen naar de oorspronkelijke bronnen in de mythologie, de Bijbel en de verhalen uit de wereldliteratuur. Daar ligt de inspiratie die geleid heeft tot deze tentoonstelling.
Vanuit de literatuur en de poëzie ontstaat een unieke vorm van inspiratie die leidt tot een intense samenhang tussen poëzie en schilderkunst. Dit is overigens niets nieuws want in de renaissance worden deze twee vormen van kunst al gepresenteerd als twee zusjes. (Een gedicht is als een schilderij; het ene zal je meer behagen, als je er dichter bijstaat, het andere, van op grotere afstand).
Tijdens rondgang in de Lambertuskerk zullen eveneens enkele verhalende gedichten en haiku’s worden voorgedragen.
In de tentoonstelling zijn ook twee schilderijen te zien die direct verwijzen naar de zware thema’s uit onze tijd. De mysterieuze manier waarop deze zijn vormgegeven zal zeker bij de aanwezigen aanleiding zijn om te reageren.
Tenslotte eindigt de kleine camino bij een schilderij dat vertrouwen en uitzicht biedt.
Over de kunstenaar
Cees Akerboom (Venray 1952) studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de Katholieke Universiteit (KUN) Nijmegen.
Tijdens zijn studie koos hij een verzwaard bijvak kunstgeschiedenis met als specialisatie het symbolisme in Europa. (grote overzichtstentoonstelling in Boymans van Beuningen Rotterdam 1975).
Tijdens zijn leraarschap op het Maurickcollege te Vught, ontwikkelde hij een grote voorliefde voor de combinatie poëzie en beeldende kunst.
Hij laat zich inspireren door de grote thema’s uit de wereldliteratuur, de Griekse en Romeinse oudheid (tentoonstelling De Muzen, Gouverneurshuis Heusden 2025) en de bijbel.
Op zaterdag 26 september 2024 werd hij in de Muzerije te Den Bosch uitgeroepen tot winnaar van het poëziefestival ‘Zin aan!’ met het beste Nederlandstalige gedicht ‘Snavelkus’.
Publicaties van gedichten in regionale kranten en deelname aan groepstentoonstellingen van schilderijen in Huis73 zijn de stimulans voor deze tentoonstelling.
Cees Akerboom met Helicon I |
De Schepping |
Christoforus |
De Verleidinge
De naam van de tentoonstelling ‘De Verleidinge’ voert ons rechtstreeks naar het begin van de schepping. Wie verleidt wie? De slang Eva? Eva Adam? Orpheus Euridice? Jij mij? Ik jou?
Misschien leuk om er samen eens over te praten tijdens een wandeling langs de schilderijen in de prachtige Lambertuskerk. Een looplijst met uitleg over de werken ligt ter inzage.
Ontmoeting met de kunstenaar:
Zondag 9 november 2025 is er een openbare lezing met beeld en muziek over de verleiding in de kunst.
Inloop vanaf 13.30. Einde 15.30.
Gratis entree; vrijwillige bijdrage voor instandhouding van de kerk
Elke woensdagochtend Open Kerk van 10.00-12.00 uur.
Op sommige woensdagen zal de kunstenaar zelf aanwezig zijn! Klik voor de data op agenda.
Contact:
Zomerexpositie van werken van Anjo Hagen
van 12 mei tot en met 10 augustus 2025
![]() |
Anjo Hagen |
Kijken en schilderen
“Schilderen is een manier van kijken en je verwonderen over de wereld om je heen”
Mijn schilderijen zijn gebaseerd op de wereld om mij heen: lucht, water, bomen en planten, kortom landschappen en de natuur. Ik zie wisselende kleuren, snel veranderende luchten, weerspiegelingen in het water. Ik kijk, ik neem het waar en in mij op en verwonder me over de beelden, die ik zie. Deze beelden probeer ik te vangen in foto’s. Deze foto’s, of een detail daaruit, zijn het uitgangspunt voor mijn schilderijen, waarin de kleuren extra worden aangezet en benadrukt. Af en toe zijn er personen onderwerp in mijn schilderijen en probeer ik momenten van samenzijn vast te leggen.
Ik schilder zowel met acryl als met olieverf, waarbij olieverf mijn voorkeur heeft vanwege de volheid van materiaal en kleur.
Als lerares Handvaardigheid ben ik altijd creatief bezig geweest, maar ben ik mij op een gegeven moment meer gaan toeleggen op het schilderen. Na verschillende workshops in binnen- en buitenland, ben ik gestart aan de Academie voor Schone Kunsten in Arendonk, België. Een gedegen opleiding waar je de “kneepjes van het vak” leert, in mijn geval schilderen met olieverf. Nadat ik deze studie heb afgerond, heb ik aan dezelfde academie in 2013 de specialisatiegraad gehaald.
Sindsdien schilder ik, eerst in ateliers, die tijdelijk gehuurd konden worden. Nu heel fijn, thuis in mijn eigen atelier. Daarnaast vind ik het ook inspirerend en motiverend om met anderen te schilderen of anderen te laten schilderen en ben ik docent bij de Stichting ABZ in Vught.
Inmiddels heb ik diverse exposities gehad en hangen er permanent schilderijen op een aantal plaatsen in Nederland.
Ontmoet de kunstenaar:
Tijdens de Open Kerk op de woensdagen 21 mei, 25 juni en 16 juli is Anjo Hagen aanwezig tussen 10.00 en 12.00 uur. Ze vertelt graag over haar werk.
Een speciale Open Kerk middag is gepland op zondag 22 juni 2025 van 14.00 - 16.00 uur; ook dan is Anjo aanwezig.
In gesprek |
Daar bij de waterkant |
Meer informatie: www.anjohagen.com
www. kubra-art.nl
www.kunstenaarsvught.nl
Expositie van werken van Jeanette van Dun
van 1 februari t/m 6 april 2025
![]() |
![]() |
De tentoonstelling in de Lambertuskerk is thematisch in te delen in schilderwerken uit de series kwetsbaarheid, impressies en oude meesters.
Collage van werken uit de drie series
Hier volgt wat Jeanette vertelt over het ontstaan van dit werk:
Portret-gerelateerd werk
Waarschijnlijk vanuit het verleden, het werk met kwetsbare kinderen, is dit schilderwerk ontstaan. Hieraan heb ik de afgelopen ruim tien jaar intensief gewerkt. Het kind, de mens, in beginsel sterk afhankelijk van de ander en de omgeving waarin het opgroeit. Hierin zal eigenheid gestimuleerd worden of juist beperkt worden.
Kwetsbaarheid is denk ik het juiste woord om vooral het kind te zien in zijn omgeving. Daarnaast leven we in een wereld die ons overspoelt met prikkels en andere reclame-uitingen waardoor we bij wijze van spreken vervreemden van onszelf.
Het werk is met ingetogen kleuren geschilderd, waarbij de olieverf zoveel als mogelijk een schraalheid (in olie) vertoont zodat een ingetogen sfeer ontstaat. Ook zijn bewust zo min mogelijk kwaststreken zichtbaar gemaakt. Het perspectief staat in dienst van de compositie en de uiteindelijke sfeer. Hierdoor wordt vervreemding zichtbaar in het werk.
Ideeën ontstaan in mijn hoofd, soms naar aanleiding van beelden. Om de juiste compositie en kracht te bepalen maak ik eerst een paar schetsen op papier. Soms haal ik een bijpassende zwart-wit foto erbij om de juiste lijnrichtingen te bepalen. Dit is echter nooit de basis van mijn schilderij.
Oude meesters. De aanleiding voor dit werk was een klein schilderijtje uit 1500 dat opviel tijdens een bezoek aan kasteel Clos Luce in Albois waar Leonardo da Vinci de laatste jaren van zijn leven werkte en verbleef.
Het idee ontstond om eenmalig dat fascinerende werkje (nr 1 in deze expositie, getoond op de linker pilaar in de kerk) na te maken. Het onderzoek naar glacering, kleurgebruik en streekvoering was zeer inspirerend en interessant. Dit resulteerde in een serie die gemaakt werd in 2023/ 2024. Kopieën zijn gemaakt van Russische, Franse, Amerikaanse en Nederlandse schilders uit verschillende tijden.
Impressies.
Jeannette van Dun: Waarschijnlijk door de behoefte om meer los te gaan in toets ben ik begonnen met natuur-gerelateerde impressies. Hierin zijn kleur en compositie belangrijke elementen. Hiervoor heb ik doorgaans geen vooropgezet plan. Kleuren komen op doek en een compositie komt langzaamaan tevoorschijn of wordt gezocht. Binnen die compositie en vlakverdeling wordt dan doorgewerkt tot het uiteindelijke resultaat. Realiteit is in dit werk niet van belang.
Over de kunstenaar:
Jeanette Van Dun werkte in het speciaal onderwijs en maakte een rigoureuze shift naar het werk in de kunsten. Ze volgde de kunstacademie in de richting Algemene Schilderkunst en vervolgens enkele jaren de schilderkunst in Portret en Model. Daarna specialiseerde ze zich op de academie verder in de ontwikkeling van haar eigen concept. Bij haar afstudeerproject kreeg ze een bijzondere vermelding en haalde tevens nationaal de hoogste waardering binnen de schilderkunst voor de Belfius Art Prijs.
Meer informatie: https://www.jeanettevandun.nl
Archief Kunst in de Kerk
2025 wijn met olijven
2022 koffiekransje
De Verleidinge
Cees Akerboom met Helicon I 
Christoforus
Anjo Hagen
In gesprek
Daar bij de waterkant
