Archief Kunst in de Kerk 2009
Expositie “vandelaar50jaar”
Michiel van de Laar ( 06-12-1959 ) volgde de schildersopleiding aan het St. Lucas te Boxtel, de opleiding Tekenen/ Handvaardigheid 2e graads en voltooide zijn opleiding als decorateur aan het prestigieuze “ Institut Superieur de peinture Vanderkelen-Logelain “in Brussel met een Medaille d’O in 1990. Sindsdien begeeft van de Laar zich op het decoratieve vlak als kleurenadviseur, interieurontwerper en als decoratie- en restauratieschilder voor onder meer Monumentenzorg.
Naast de opleidingen die hij zelf verzorgt vanuit zijn atelier maakt Michiel ook al ruim 15 jaar schilderijen. We hebben het over olieverf op doek , veelal in combinatie met het toepassen van bladmetalen als bladkoper, -zilver maar ook bladgoud.
Op deze expositie is een aantal zogenaamde schaduwschilderijen te zien. Dit zijn schilderingen van schaduwen op een bladkoper ondergrond, voortgekomen uit zijn fascinatie voor licht/schaduwwerking wat weer voortkomt uit de wereld van de Trompe l’oeil. Naast deze schaduwschilderijen zijn er ook nog stillevens.
Verder een aantal “Corona’s”; dit zijn composities van een cirkel binnen een vierkant waarbij oxidatie en niet-oxidatie van edele en onedele metalen gecombineerd met schilderwerk een blik geeft in de tijd door de gelaagdheid van het schilderwerk. Ondanks die gelaagdheid stralen de schilderijen rust en eenvoud maar tegelijkertijd diepgang uit.
Kinderatelier Artisjok
In Kinderatelier Artisjok komen elke week leerlingen in de leeftijd van 6 tot 13 jaar onder leiding van Joke Smeets tekenen en schilderen. Ieder jaar werken zij met een thema en dit jaar was dat: “nattigheid”. Dat onderwerp bleek een grote inspiratiebron te zijn. Sneeuw, ijs en ijsjes, zwembaden, rivieren, waterdieren werden op papier gezet. De fantasie van de kinderen bracht hen tot verrassende werkstukken. Waterdruppels werden mooie cirkels, vissen kregen vele zwemlijnen en steden en dorpen werden onder sneeuw bedolven. Mooi ook is de eenzame sfeer in de schilderijen van een schaatser en een bootje op volle zee.
In de periode van 7 tot 21 Juli 2009 is een selectie van het werk te zien.
Ellen Voets
Van 16 tot 23 augustus exposeerde Ellen Voets in de Lambertuskerk.
Het levende wezen, in al zijn facetten, is voor Ellen al jaren een onuitputtelijke inspiratiebron. Ze schildert de kracht van een kudde olifanten, de dynamiek van vechtende zebra’s en de snelheid van wilde paarden. Vooral wilde dieren uit, met name, Afrika, fascineren haar. Jaarlijks maakt ze een reis naar dit continent, waarna ze de dieren, soms tesamen met de inheemse bevolking, als een intrigerend reisverslag op haar doeken zet.
In haar laatste werk staat de mens weer meer centraal. De liefde en intimiteit tussen man en vrouw heeft ze op linnen in de voor haar kenmerkende techniek vast weten te leggen.
De schilderijen zijn bijna plastisch te noemen door de grote hoeveelheden olieverf die ze met snelheid en trefzekerheid d.m.v. paletmessen op het linnen aanbrengt. Dit geeft haar schilderijen iets ruigs en maakt ze zeer expressief.
Ruud Sleumer
Ruud Sleumer heeft iets met materiaal dat een geschiedenis in zich draagt; met schrift en met kleur. In zijn intrigerende reliëfs gaan deze elementen een verbinding aan. De kaders en baklijsten zijn deel van het werk. In zijn groepscomposities laat hij een samenspraak ontstaan.
Letters en tekens boeien Ruud Sleumer (1947) sinds hij kan schrijven. Als linkshandige was hij geneigd tot spiegelschrift en had hij moeite met leesbaar schrijven. Toch schreef hij al op zijn tekeningen, waarbij hij de letters gedeeltelijk inkleurde. Hij krijgt een gedegen vakopleiding tot ‘meester-schilder’ op, wat toen nog heette, ‘de schildersschool’ Sint Lucas. Daarna gaat hij naar de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg. Schrift blijft hem fascineren of het nu het Latijnse alfabet, spijkerschrift, Cyrillische, Chinese, mystieke tekens of kruisingen daartussen betreft. Het schrift in de hier getoonde werken is geïnspireerd op het oudste Bijbelschrift van rond 700 jaar voor Christus.
Tekens kunnen betekenis overdragen als wij de code kennen, anders hebben ze iets geheimzinnigs. De ‘beeldteksten’ van Ruud Sleumer gaan voorbij aan betekenis, daarom gaat er een mysterieuze kracht vanuit en lenen ze zich voor onze eigen gedachteassociaties.
"DE HORIZON VOORBIJ" Sjef Peeraer
Expositie “De horizon voorbij: In de ban van het universum".
Sjef Peeraer ( geb.1945), wonend in Vught, exposeert in de Lambertuskerk vanaf
zondag 5 april.Op zondag 5 april is er na afloop van de dienst een beamer presentatie
over de ontwikkeling in zijn schilderijen, met de mogelijkheid tot vragen stellen. Sjef
schildert eigenlijk al vanaf zijn 15e jaar, maar heeft deze uitingsvorm nooit professioneel
kunnen ontwikkelen gedurende zijn werkzame leven.Toen hij de kans kreeg is hij
op 50 jarige leeftijd naar de kunstacademie gegaan. Sjef Peeraer schilderde panelen
van 240 breed en 35 cm hoog om daarmee een zo breed mogelijk gezichtsveld te
creëren geïnspireerd door de lange lijn van de horizon.
Nu is hij in de ban van het universum. Het prachtig harmonieuse evenwicht dat
ontstond na de grote chaos, die de Big Bang veroorzaakte, fascineert hem enorm.
Ook de niet voorstelbare onmetelijke ruimten met al zijn mysterieuze verborgenheden
spreekt hem aan en inspireert zijn fantasie. Zelf heeft hij het gevoel dat het heelal
naast hetgeen wat ons bekend is veel meer energieën en krachtvelden heeft, maar
dat we die nog mogen ontdekken.Sjef Peeraer werkt momenteel op een zeer
inspirerende plek te Esch in Noord-Brabant.Het was of alles bij elkaar kwam. Al zijn
experimenten en gebruikte technieken vielen samen en het voelde als een eenheid.
Ineens was hij de horizon voorbij en maakt doeken die ontstaan vanuit zijn eigen
bron. Net als hij bij het universum, start hij vanuit de “chaos”.Het is de stilte en
harmonie die volgde op de explosie, die hij intuïtief met kleuren en vormen en in
verschillende composities tot stand weet te brengen.
Een uitdaging die hij bij elk doek opnieuw aangaat.De panelen wekken de suggestie
op van energievelden en krachten die volgens hem meer invloed hebben op ons
leven dan wij denken.Om de verbeeldingskracht onbegrensd te laten en de
oneindigheid van het universum te versterken, zijn de panelen niet omlijst en zonder titel.
Expositie “OERTEKENS” Jan Krul
De werken van Jan Krul, kunstenaar uit Vught, zijn de eersten in het nieuwe jaar die de wanden van onze kerk sieren.
Onder de titel: “OERTEKENS” laat hij vier grote kartondrukken zien.
Al werkend ontwikkelde Jan zijn eigen techniek; een soort van hoog / diepdruk via dik karton. Zo ontstonden afdrukken van 0,90 x 1,60 m, getint in aardse kleuren.
“In het maken en kijken naar de beelden herken ik iets van mijn grondkrachten, van iets dat ik als religieus ervaar” zegt Jan. “Het is als een zoektocht naar mijn wezenlijke kern, naar oerimpulsen.”
Achtergrond informatie Jan Krul
Naam: Jan Marinus Krul
Geboren: 21-12-1946 te Rijswijk
Jan groeide op in een streng orthodox bevindelijk protestants milieu.
Opleiding: Landbouwkundig Ingenieur
Werk: Onderzoeker aan de Universiteit van Wageningen en landbouwvoorlichter in Mali en Indonesië;
sinds 1985 werkzaam als graficus.
Vught: 1997 kwam Jan met zijn vrouw en 3 kinderen, die intussen het huis uit zijn, in Vught wonen.
Hij was lange tijd vrijwilliger bij Vluchtelingenwerk Nederland.
Jan werkt reeds gedurende 20 jaar drie dagen per week in het Grafisch Atelier in
‘s-Hertogenbosch.